Одним із пріоритетних напрямів роботи нашого СДНЗ у цьому навчальному році визначено розвиток духовного потенціалу особистості дитини дошкільного віку на засадах патріотизму.
Нормативно-правова база
- Положення Конституції України, Закон України «Про освіту», «Про дошкільну освіту»;
• Наказ Міністерства освіти і науки України від 07.09.2000 №439 «Про затвердження рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України»;
• Наказ Міністерства освіти і науки України від 27.10.2014 №1232 «Про затвердження плану заходів щодо посилення національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді»;
• Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки (затверджена Указом Президента України від 13 жовтня 2015 року №580/2015);
• Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 16 червня 2015 року №641);
• Інструктивно – методичні рекомендації «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» від 25 липня 2016 року №1/9-396 та інших документів, що унормовують діяльність закладів освіти;
Основні завдання патріотичного виховання
- формування любові до рідного краю (причетності до рідного дому, сім’ї, дитячого садка, міста);
• формування духовно-моральних взаємин;
• формування любові до культурного спадку свого народу;
• виховання любові, поваги до своїх національних особливостей;
• почуття власної гідності як представників свого народу;
• толерантне ставлення до представників інших національностей, до однолітків, батьків, сусідів, інших людей.
Організаційно-методичні вказівки щодо оформлення національних куточків у групах ДНЗ
Виховання любовi i пошани до державної символiки, ритуалiв суверенної України посiдає одне з чiльних мiсць у системi громадянського, зокрема патрiотичного, виховання учнiв.
Державна символiка покликана формувати громадянську гiднiсть, патрiотичнi почуття i впевненiсть молодi у майбутньому своєї держави.
У навчальних закладах переважної бiльшостi демократичних країн свiту повагу до державних символiв введено у ранг прiоритетних елементiв громадянського виховання.
Оформлення куточку державної символіки у дошкільному навчальному закладі
Державна символiка встановлюється у загальнодоступному, естетично оформленому мiсцi.
Прапор – одна з офiцiйних емблем держави, яка символiзує її суверенiтет. Державний Прапор України являє собою синьо-жовте прямокутне полотнище з двох рiвних за шириною, горизонтально розташованих смуг: верхньої синього кольору, нижньої – жовтого кольору, iз спiввiдношенням ширини Прапора до його довжини 2:3.
Звертаємо увагу:
- На Державному Прапорi не можна розмiщувати предмети, емблеми, прикраси тощо.
- Не можна виставляти ушкодженого Прапора.
- Державний Прапор нiколи i нiде не можна використовувати як прикрасу чи декорацiю. З цiєю метою можна використовувати барви Державного Прапора, i то лише у випадку державних чи нацiональних свят, при державних урочистостях тощо.
Тризуб – Державний Герб України – офiцiйна емблема держави, зображувана на грошових знаках, печатках, деяких офiцiйних документах, на офiцiйнiй вивiсцi навчального закладу.
Мелодiї Державного Гiмну звучать пiд час державних i урочистих заходiв та свят.
Розташування: обабiч Прапора розмiщується малий Державний Герб України та текст Державного Гiмну України. У куточку державної символiки доцiльно розмiстити також текст статтi 20 Конституцiї України.
Оформлення національних куточків у групах
Загальні вимоги
Національні куточки мають бути в усіх вікових групах дошкільного навчального закладу.
Національний куточок у групі має бути розташований у світлому, зручному для огляду місці, бути візуально відокремленим від ігрових центрів, естетично оформленим. Експозиція національного куточка в групі не повинна бути перенавантаженою та застиглою, вона має змінюватися, поповнюватися. Експозиції та експонати змінної частини експозиції, а також періодичні експозиції повинні бути підписаними.
Важливо зазначити, що коли відбуваються зміни в експозиції національного куточка, то на це обов’язково треба звертати увагу дітей. Вихователеві необхідно обговорити ці зміни з дітьми, пояснити, з чим вони пов’язані, детальніше розглянути нові предмети тощо. Такі спостереження та бесіди щодо змін в експозиції обов’язково плануються вихователем заздалегідь і фіксуються у перспективному та прописуються в календарному планах.
У куточках повинно бути виставлене наступне:
Незмінна частина експозиції
Ця частина експозиції не потребує змін та доповнень впродовж навчального року. Вона включає:
- Державні символи.
- Національні символи.
- Ляльки – дівчинка і хлопчик – у національному вбранні.
Змінна частина експозиції
Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу народних промислів, 1 макет та дидактичний фотоальбом. Протягом року експонати змінюються на інші або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо. Ілюстрації до народних казок в альбомі поповнюються поступово. До складу ціїї частини експозиції входять:
- Вироби народних промислів України:
- посуд,
- рушники,
- іграшки,
- музичні дитячі народні інструменти.
- Альбом «Українські казки»*.
- Макети.
- Дидактичні фотоальбоми.
Періодичні експозиції
Ці експозиції створюються відповідно до обрядових циклів (осіннього, зимового, весняного, літнього), тижнів народознавства, тематики занять з художньо-продуктивної діяльності.
- Експозиції відповідно до обрядових циклів:
- осінній цикл:
– свято врожаю – кошик із фруктами, овочами;
- зимовий цикл:
– Різдвяні свята – «зірка» з дерев’яної обичайки (обід сита, решета, бубна тощо) і тоненьких дощечок – семи шалівок, декорована кольоровим папером, стрічками; на стіл кладуть сіно, зерно, сніп-дідух (пропоновані рекомендації визначені у матеріалах А. Богуш).
- весняний цикл:
– «Свято першого жайворонка» – фігурки випечених із солоного тіста жайворонків та голубів;
– «Вербна неділя» – вербові гілочки, прикрашені квітами, стрічками тощо;
– «Великдень» – писанки.
У національному куточку можна ставити букет з квітами (мак, чорнобривці, ромашки, барвінок, півонія, жоржина, ковила тощо).
- Експозиції відповідно до тижнів з народознавства:
– «Український віночок» – зразки віночків зі стрічками;
– «Український одяг» – зразки елементів національного одягу;
– «Український рушник» – українські рушники.