Консультація логопеда

Вправи для розвитку голосу

Важливо проводити також вправи для розвитку голосу. Такі ігрові вправи необхідно проводити на добре знайомих дітям звуконаслідуваннях. Під час занять необхідно стежити за тим, щоб усі звуконаслідування дитина вимовляла на видиху.«Аня співає пісеньку».

А-а-а, а-а-а.

«Гуде потяг». У-у-у, у-у-у.

«Болить зуб». О-о-о, о-о-о.

«Пароплав гуде». И-и-и, и-и-и.

«Жабенята посміхаються” І-і-і, і-і-і.

«Заблукали в лісі». Ау-ау-ау-ау.

«Малюк плаче». Уа-уа-уа-уа.

«Пісенька водички». С-с-с-с.

«Пісенька комарика». З-з-з-з.

«Пісенька вітру». В-в-в.

«Гріємо ручки». Х-х-х-х.

«Стукають підбори ». К-к-к-к.

«Граємо на барабані». Д-д-д-д.

«Гусак сичить», «Кулька сдувається». Ш-ш-ш-ш.

«Жук дзижчить». Ж-ж-ж-ж.

«Зозуля кує». Ку-ку, ку-ку.

«Гусак». Га-га-га.

«Корова». Му-му-му.

Проспівування на одному видиху звукової доріжки а-о-у-и-е (один звук плавно переходить в інший, і кожний тягнеться не менше 2 сек.);

Проспівування на одному видиху звукової доріжки зі зміною висоти і сили голосу (пошепки, тихо, голосно, тоненьким голоском, грубим голосом);

Проспівування звуку А на видиху (зробили глибокий вдих, надули животик, плечі не піднімаються, на видиху співаємо «А-а-а-а-а-а-а!»)

Проспівування простої мелодії (наприклад, «У лісі, лісі темному, де ходить хитрий лис, росла собі ялинонька, і зайчик з нею ріс…») на звук М чи У. Тобто, дитина робить глибокий вдих, надуває животик, а потім, на безперервному видиху, начебто наспівує тільки мелодію пісеньки («м-м-м-м м-м-м-м…»); Розвиток голосу – за допомогою голосового апарату ми видаємо звуки, різна по висоті, силі та тембру. Якщо в дитини виникли певні проблеми, завданням педагога є наступне: по-перше, розвивати у дітей основні якості голосу – силу й висоту, по-друге, привчати їх говорити без напруження, змінюючи голос відповідно до ситуації.

1. Заспокой ляльку.

Мета: розвиток тембру голосу, мовленнєвого дихання.

Обладнання: дитячі стільці і ляльки за кількістю дітей.

Описання вправи: діти сидять і тримають ляльок. Педагог говорить дітям, що ляльки плачуть і їх треба заспокоїти – заспівати колискову.

Дорослий сам показує, як треба качати ляльку і тихенько наспівує на звук «А» мотив колискової.

Під музику діти качають ляльок і тихо співають.

2. Луна.

Мета: розвиток сили голосу та мовленнєвого дихання, активізація м’язів губ та нижньої щелепи.

Описання вправи: діти під повільну спокійну музику ходять по залу та уявляють, що гуляють по лісу – збирають гриби та ягоди. Потім діляться на дві групи. Одна група дітей йде у один кінець залу, друга – у протилежний. Музика стає більш гучною та тривожною. Перша група дітей гучно кричить: «АУ – АУ – АУ!», а друга відповідає їй тихо «ау – ау – ау» під тиху музику. Перекликаючись, дві групи дітей зустрічаються і йдуть під бадьору музику із лісу додому.Оскільки звуки мови утворюються при видиху, його організація найбільш важлива для постановки голосу. У легенях не повинно бути надлишку повітря, яке у такому разі прагне вирватися назовні, примушуючи надмірно напружуватися голосові зв’язки, і не повинно бути дефіциту повітря, оскільки це може викликати несприятливі наслідки в легенях. Навчитися вірно використовувати повітря, що видихається, — одне із складних завдань.

Вправа 1. Зробіть вдих на рахунок 1, 2, 3, 4, на 5, 6 — затримайте дихання, на рахунок 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 — видих.

Вправа 2. Повторіть завдання вправи 1, але при видиху рахуйте вголос: 7, 8…15.

Вправа 3. Зробіть короткий вдих, трохи затримайте дихання, при видиху почніть рахувати: 1, 2, 3, 4 і так далі. Темп рахунку не прискорювати, повітря не добирати.

Вправа 4. Вимовіть скоромовку-лічилку, зробивши вдих в місці, вказаному *, і продовжите на видиху, наскільки вистачить повітря: “Як на горі, на пагорбі стоять тридцять три Єгорки*: раз — Єгорка, два — Єгорка, три — Єгорка і так далі”.

Вправа 5. Кожну строфу приведеного нижче вірша “Будинок, який побудував Джек” в перекладі С.Я.Маршака вимовіть на одному видиху, не добираючи повітря. Зверніть увагу на положення тіла: обов’язково стоячи, спина пряма, руки уздовж боків або за спиною, голова не опущена і не задерта вгору.

Ось будинок, що побудував Джек..

А це пшениця, Яка в темній коморі зберігається В будинку, що побудував Джек.

А це веселий птах синиця, Яка часто краде пшеницю, Яка в темній коморі зберігається В будинку, що побудував Джек.

Ось кіт, який лякає і ловить синицю, Яка часто краде пшеницю, Яка в темній коморі зберігається В будинку, що побудував Джек.

Ось пес без хвоста, Який за комір тріпає кота, Який лякає і ловить синицю, Яка часто краде пшеницю, Яка в темній коморі зберігається В будинку, що побудував Джек.

А це корова безрога, така, що Буцнула старого пса без хвоста, Який за комір тріпає кота, Який лякає і ловить синицю, Яка часто краде пшеницю, Яка в темній коморі зберігається В будинку, що побудував Джек.

А це старенька сива і строга, Яка доїть корову безрогу, таку, що Буцнула старого пса без хвоста, Який за комір тріпає кота, Який лякає і ловить синицю, Яка часто краде пшеницю, Яка в темній коморі зберігається В будинку, що побудував Джек.

А це ледачий і товстий пастух, Який свариться з корівницею строгою, Яка доїть корову безрогу, таку, що Буцнула старого пса без хвоста, Який за комір тріпає кота, Який лякає і ловить синицю, Яка часто краде пшеницю, Яка в темній коморі зберігається В будинку, що побудував Джек.

Ось два півні, Які будять того пастуха, Який свариться з корівницею строгою, Яка доїть корову безрогу, таку, що Буцнула старого пса без хвоста, Який за комір тріпає кота, Який лякає і ловить синицю, Яка часто краде пшеницю, Яка в темній коморі зберігається В будинку, що побудував Джек.

Вправа 6. Це вправа для тренування діафрагми. Вимовіть даний нижче текст, не закриваючи рота. Можна уявити, що вам поставили пломбу і не можна закривати рот:

Дві години не їсти? Жахливо!

Я не снідав марно.

Їсти хочу як ніколи!..

Дві години зачекати? Залюбки!

Є характер, воля є,

Раз не можна — не стану їсти!

Вправа 7. Уявіть, що ваші груди і легені – гармонія. Грайте на ній: при ударному складі руки, зігнуті в ліктях, відскакують від боків:

Ух ти, ох ти!

Ми наділи кофти,

Руки радісно у боки,

Та з хлопцями “гопака”!

Гоп-ля! Гоп-ля! Гоп-ля-ля!

Танцюємо, серце веселя!

Вправа 8. Проведіть ігри-змагання:

а) “Хто довше?”:

— прожужжит бджолою (ж-ж-ж-ж-ж);

— продзвене комаром (з-з-з-з-з);

б) “Хто більше?”:

— випустить повітря з проколеної шини (с-с-с-с-с);

— задує свічок на іменинному торті (ф-ф-ф-ф-ф).Прислів’я і приказки

Бачить око далеко, а розум (думка) ще далі.

Без дисципліни слабкі велетні.

Без діла жити — тільки небо коптити.

Без муки — немає науки.

Без язика і дзвін німий.

Берися дружно, не буде огрядне.

Брехня не споре: поплутає скоро.

Від добра добра не шукають.

Ворог бойок, та наш народ стійкий.

Ворона за море літала, та вороною повернулася.

Впав, так цілуй матір сиру землю та ставай на ноги.

Всі за одного і один за всіх.

Всяка осика своєму бору шумить.

Вчися доброму, так худе на розум не піде.

Герой ніколи не помре, він вічно в народі живе.

Де квітка, там і медок.

Добре сонечко: влітку пече, а взимку не гріє.

Добро не помре, а зло пропаде.

Дотримуйся хліба для обіду, а слово для відповіді.

Живе слово дорожче за мертву букву.

За морем тепліше, а у нас світліше.

Збрешеш не помреш, та вперед не повірять.

Знявши голову, по волоссю не плачуть.

І вовки ситі, і вівці цілі.

І сила розуму поступається.

Кому мир не дорогий, той нам і ворог.

Корінь навчання гіркий, та плід його солодкий.

Коротко та ясно.

Краса, як сила, мовчазна, а пиха, як слабкість, говірка.

Краще недоговорити, чим переговорити.

Краще ногою затнутися, чим язиком.

Критика не вбиває, а випрямляє.

Маленька справа краща за велике неробство.

Малий язик та всім тілом володіє.

Менше говори та більше роби.

Мило сіре, та миє біло.

Миру не чекають — його завойовують.

Москва всім містам мати.

Москва не клином зійшлася, околиці немає.

Москва, що граніт, — ніхто Москву не переможе.

На велику справу — велике слово.

На одному місці і камінь мохом обростає.

На рідній стороні і камінчик знайомий.

На язику мед, та під язиком лід.

Не всяка знахідка скарб.

Не той дурний, хто на слова скупий, а той дурний, хто на справу тупий.

Не червона хата кутами, а червона пірогами.

Ніяке погане до добра не доведе.

Освіта — світло, а безграмотність — тьма.

Освіченість — краса, безграмотність — простота (суха).

Повторення — мати навчання.

Поганий початок — і справа стала (все назад помчало).

Правди не переспориш.

Правду погубиш і сам з нею пропадеш.

Прилетів гусак на Русь — погостює та відлетить.

Рідна мати і високо замахується, та не боляче б’є.

Розум добре, а два краще.

Розум за морем не купиш, коли його у хаті немає.

Своя земля і в жмені мила.

Слово не горобець: вилетить — не зловиш.

Слухом земля повниться.

Сорочка біла, та душа чорненька.

Споконвіку книга ростить людину.

Справа майстра боїться.

Твоїми б вустами та мед пити.

У багатослівності не без марнослів’я.

У всякого Федорки свої обмовки.

Учи інших — і сам зрозумієш.

Хліб їж, та правду слухай.

Хороша дудка, та не дудить.

Хороша квітка, та гострий шипок.

Хто за правду горою, той справжній герой.

Худий той птах, який гніздо своє бруднить.

Худі вести не лежать на місці.

Честь розум народжує, а ганьба і останній відніме.

Чужим розумом в люди не вийдеш.

Швидка біда початок.

Шила в мішку не втаїш.

Що не доладно, то і не гаразд.

Що одному не жарт, то колективу хвилинка.

Що одному незручно, то колективу зручно.

Що посієш, то і збереш. Що збереш, то і змолотиш.

Язиком не поспішай, а справою не лінуйся.

Як ні мудри, а совісті не перемудруєш.

Залишити відповідь

Your email address will not be published.

one × four =