Консультація логопеда “Ігри на розвиток мовного дихання”

ІГРИ НА РОЗВИТОК ФІЗІОЛОГІЧНОГО ДИХАННЯ

1.Гра «Обережно птахи»
2.Гра «Впізнай квітку»
3.Гра «Впізнай ягоду»
4.Гра «Чий пароплав краще гудить?»
5.Гра «Чия пташка далі полетить?»
6.Гра «Кульбабки»
7.Гра «Знайди іграшку»
8.Гра «Капітани»
9.Гра « Пузир»
10Гра «Де були – не скажемо, а що робили –
покажемо»
11.Вправа «Пилосос»
12.Вправа «Хто тихіше?»
13.Вправа «Осінній вітерець»
14.Вправа «Граємо в пташку»
15.Вправа « Звірі грають в схованку»
16.Вправа «Не помились»
17.Вправа «Виклади фігуру»
18.Вправа «Граємо у схованку»

1. Гра «Обережно птахи»
Мета: закріпити уявлення дітей по темі «Птахи»
Обладнання: музичні духові іграшки: дудочка, саксофон тощо.
Опис гри: вихователь розповідає дітям про те, що дикі гуси дуже обережні. Що в них є вожак. Якщо зграя під час перельоту опускається на якусь галявину, щоб поїсти або відпочити, вожак весь час насторожі. Він слідкує, чи не загрожує якась біда птахам. У випадку небезпеки вожак пронизливо кричить, і вся зграя стрімко піднімається у повітря. «Давайте ми з вами пограємо у таких обережних птахів» – пропонує логопед. Діти лічилкою вибирають вожака. Вісі іншим дітям роздаються музичні інструменти і дозволяють тихенько у них подути. Так, тихо награвати на своїх дудочках, діти зображають гусей, які спокійно щипають травичку. Вожак не щипає траву: він уважно слідкує, чи немає небезпеки. Раптом вожак подає тривожний сигнал (сильно дує у дудочку). Всі діти біжать до своїх місць (стільчикам).
При повторенні гри вожака міняють. Необхідно нагадати, що всі діти повинні дути у дудочки спокійно, не напружуватись, не заглушаючи один одного. Тільки вожак дозволяє подути 2-3 рази у свою дудочку дуже сильно. Влітку гру рекомендовано проводити на подвір’ї

2. Гра «Впізнай квітку»
Мета: закріпити уявлення дітей по темі «Квіти». Розвивати нюх та глибокий вдих.
Обладнання: 2-3 живі квітки, найбільш знайомі дітям, наприклад: конвалія, фіалка, бузок.
Опис гри: вихователь вносить до кімнати букет квітів. Діти згадують їх назву та по черзі нюхають квіти, намагаючись запам’ятати запах. Після цього, логопед ховає букет за спину, підходить до одного з дітей, пропонує закрити очі та дає понюхати одну з квіток букета.
Якщо дитина по запаху визначить квітку, то вона стає ведучою, а якщо ні, залишається на місці. Необхідно, щоб, коли діти нюхали квітку робили глибокий вдих, не піднімаючи плечі, а потім повільний видох.
Квіти можна замінити листям з визначеним запахом (тополі, смородини, черемшини).

3. Гра «Впізнай ягоду»
Мета: закріпити уявлення по темі «Ягоди».
Розвивати нюх та глибокий вдих.
Обладнання: ягоди з достатньо сильним запахом: чорна смородина, Земляника, малина.
Опис гри: на столі стоїть тарілка з ягодами. Логопед пропонує дітям понюхати ягоди та запам’ятати їх запах. Потім визиває одну дитину до столу. вихователь пропонує закрити очі, та підносить до обличчя дитини тарілку з ягодами, та питає які ягоди на тарілці. Для цього дитина, не відкриваючи очі, робить глибокий вдих носом.
Ягоди можна замінити фруктами, які краще розрізати, щоб сильніше був запах.

4. Гра «Чий пароплав краще гудить?»
Мета: розвивати тривалість плавного видиху. Активізувати м’язи губ.
Обладнання: кожній дитині видається дудочка.
Опис гри: вихователь говорить:» Діти, подивіться, як гудить моя дудочка, якщо я в неї подую. Загуділа, як пароплав. А як у Маші загудить пароплав?» логопед по черзі називає всіх дітей, а потім пропонує погудіти всім разом.
Слід пам’ятати: струмінь повітря повинен бути сильним. І кожна дитина може дути лише декілька секунд.

5. Гра «Чия пташка далі полетить?»
Мета: розвивати тривалість плавного видиху.
Активізувати м’язи губ.
Обладнання: фігурки пташок, вирізані з тонкого паперу та яскраво розфарбовані.
Опис гри: пташки ставлять на стіл у самого краю. вихователь визиває дітей попарно. Кожна дитина сідає навпроти пташки. Логопед попереджує, що пересувати пташку можна лише на одному подиху, діти декілька раз не можна. За сигналом «Полетіли» діти дують на фігурки пташок. Інші діти слідкують, чия пташка далі полетить.

6. Гра «Кульбабки»
Мета: розвивати тривалість плавного видиху. Активізувати м’язи губ.
Опис гри: гру проводять на повітрі. Коли діти знаходяться на галявині, педагог просить кожну дитину зірвати кульбабу і всім по черзі подути на них. Дути треба на кульбабу так, щоб злетіли всі пушинки. Здути всі пушинки з кульбаби потрібно з 1-3 разів.

7. Гра «Знайди іграшку»
Мета: розвиток сильного плавного видиху. Активізувати м’язи губ.
Обладнання: надувні іграшки невеликих розмірів, або надувні кульки.
Опис гри: дітям роздають добре помиті гумові іграшки. Вони повинні надути іграшки, набираючи повітря через ніс та повільно видихати його через рот у отвір іграшки. Той хто вірно виконає завдання, може пограти з надутою іграшкою.

8. Гра «Капітани»
Мета: чергування тривалого плавного та сильного видиху. Активізувати м’язи губ.
Обладнання: таз з водою та паперові кораблики .
Опис гри: діти сидять великим півколом. У центрі на маленькому столі стоїть таз з водою. Логопед пропонує дітям покататися на кораблику з одного міста в інше, позначаючи місто якимись значками на краях таза. Щоб кораблик двигався, на нього потрібно дути не поспішаючи, зложивши губи так, як для звука ф. Кораблик при цьому рухається повільно. Але налетів поривчастий вітер. « П-п-п …» губи поставити, як для звука п. Або дути витягнувши губи трубочкою, але щоки не надувати.
Викликана дитина дує, сидячи на присунутому стільці до столу. При повторенні гри потрібно пригнати корабель до визначеного місця.

9. Гра « Пузир»
Мета: розвивати тривалість плавного видиху. Активізувати м’язи губ. Автоматизація та диференціація звуків с-ш.
Опис гри: діти стоять тісним колом, наклонивши голову вниз, імітуючи пузир. Потім повторюючи за логопедом:
Роздувайся, пузир,
Роздувайся, великий,
Залишайся такий,
Та не лопайся,
От такий.
Діти піднімають голову і поступово під слова відходять назад, утворюючи велике коло. За сигналом логопеда «Пузир лопнув», діти йдуть до центра кола, вимовляючи с (або ш), наслідуючи повітрю, яке виходить з пузиря. Після сигналу «Лопнув» треба слідкувати, щоб діти не бігли, а йшли (повітря повільно виходить: ссс або шшш ).

10. Гра «Де були – не скажемо, а що робили – покажемо»
Мета: розвивати дихання, кмітливість та спостережливість дітей.
Обладнання: кулі.
Опис гри: вибирають ведучого, він виходить за двері. Всі інші діти домовляються, які рухи вони будуть виконувати. Після цього вони запро- шують ведучого. Він говорить:
Добрий день діти!
Де були ви,
Що ви бачили?
Діти хором відповідають:
Де були ми – не скажемо,
А що робили – покажемо.

Якщо ведучий відгадав рухи, які виконували діти, то вибирають нового ведучого. Якщо не зміг відгадати, то знову проводить гру.
Гру можна проводити декілька разів. Логопед слідкує за правильністю дихальних пауз у тексті та в імітаційних вправах. Можна використовувати такі варіанти:

1) робити ранкову гімнастику.

2) ліпити снігову бабу, а потім дути на замерзлі рученята.

3) роздувати костер. Для цього діти сідають навприсядки біля костра та дують(набирають повітря через ніс та повільно видихати через рот, надуваючи щоки).

4) готуватись до свята: надувати повітряні кульки.

5) пилити дрова. Для цього діти стають парами, схрещують руки та імітують пилку дров: руки на себе – вдих, руки від себе – видих.

6) рубити дрова. Діти піднімають та зчіплюють руки над головою – вдих, нахиляючись вперед – видих.

11.Вправа «Пилосос»
Мета: познайомити дiтей з рiзноманiтним поверхневим диханням. Вчити бачити рiзницю мiж глибоким i поверхневим диханням.
Змiст вправи: .
Вихователь показує дiтям картинку на якiй зображено пилосос i проводить коротку бесiду про його зовнiшнiй вигляд та його призначення. Пiсля чого пропонує дiтям пограти в гру, яка називається «Пилосос». Для цього дiти повиннi уявити, що вони перевтiлились в пилососи i вiд їх носикiв до самих п’ яток протягнутi довri шланги, по яким проходить повітря.
По сигналу вихователя дiти «включають» уявнi кнопки i пилосос починає працювати – дiти дихають носом глибоко, неначе повiтря проходить вiльно по трубцi вiд носика до п’яток. Логопед пропонує уявити цю картину.
Пiсля цього сповiщають, що пилосос зiбрав багато пилу i тепер повiтря по трубцi може просуватись
тільки від«носика до животика»-діти підставляють долоньку перпендикулярно животу: намагаючись
зменшити глибину дихання на умовну величину на 1-2 хв.
Потiм вихователь знову повiдомляє, що у зв’язку з довготривалою робо:rою пилососа, мiсця для проходження повiтря по трубi cтaє все менше. І тепер повiтря може пересуватись тiльки вiд «носика до грудей» – дiти також як i в першому випадку роблять вiдповiднi рухи рукою i знаходяться в такому положеннi 1-2 хв.

Коли цi три етапи дихання засвоєнi, вихователь говорить, що знову щось трапилось з пилососом, знов щось заважає проходженню повiтря i треба перейти на саме поверхневе дихання «по носику»,тобто коли повiтря просувається тiльки вiд перенiсся до кiнчика носа. Це дихання провдиться вiд 30 сек. до 1 хв.
До засвоєння наступної вправи треба переходити тiльки тодi, коли засвоєна попередня.

12.Вправа «Хто тихіше?»
Мета: закрiпити вмiння дiтей дихати поверхнево. Вчити перевiряти глибину свого дихання та регулювати його вiдповiдно з поставленою метою.
Зміст вправи:
Вихователь пропонує дiтям знайти середину своєї долонi, пiднести її до кiнчика носу i подихати глибоко «вiд носика до п’ят», як i у вправi «Пилосос». Потiм запитує у дiтей про вiдчуття, якi вони вiдчyли при диханнi, пiдтверджуючи, що струм повiтря з силою б’є в долоню, тобто дме сильний вiтерець. Пiсля цього дiти по завданню логопеда змiнюютьглибину дихання,тобто дихають все з меншою амплiтудою pyxiв, як у вправi «Пилосос»,
i зрiвнюють нові вiдчуття з попереднiми. Вихователь домагаеться того, щоб дiти чiтко вiдчули послаблену силу струму повiтря i зовсiм повне припинення його дiї при диханнi дiтей тiльки «по носику».
Коли дiти засвоїли спосiб перевiрки глибини дихання, вихователь пропонуе пограти в гру «Хто тихiше?». Для цього дiти сiдають в коло на стiльцях i починають дихати вiдповiдно з завданням вихователя. вихователь пiдxодить до кожного, перевiряе вiдповiдним способом глибину дихання, пiдносячи свою долоню до кiнчика носа дитини i нагороджуе фiшкою тих дiтей, у яких дихання було саме поверхневе – «по носику».
Для рiзноманiтностi iгpoвої вправи роль ведучого виконуе
один iз дiтей, який прислуховуючись до своїх вiдчyттiв, контролює дихання товаришiв, також несвідомо стримує своє дихання, або зменшує його глибину одночасно з yciмa дiтьми.
Коли гра зaкiнчуеться, дiти пiдраховують фiшки. Можна проводити цю гру декілька разів, якщо вона подобається дітям.

13.Вправа «Осінній вітерець»
Мета: вчити дiтей змiнювати силу дихання в залежностi вiд вказiвок логопеда, досягаючи довгого поверхневого дихання.
Зміст вправи:
вихователь пропонує дiтям уявити, що вони знаходяться в осiнньому лiсi i спостерiгають за деревами. Питає, що ж вiдбувається з листочками, чому вони опадають, хто винен в тому, що листя не тримаеться довго на деревi i жовтiючи падае з гiлок. Узагальнюються вiдповiдi дiтей про те, що восени дме сердитий вітерep, який зривае листя i кидае їх на землю.
вихователь пропонує дiтям зобразити при допомозi дихання крiзь нic, як дме «сердитий», а потiм «добрий» вiтерець, за допомогою глибини дихання. для цього кожна дитина по завданню логопеда бере в праву руку паперовий листок певного (осiннього) кольору, пiдносить до кiнчика носа i починае дихати, поступово переходячи вiд глибокого дихання до поверхнього.
вихователь уважно слiдкyє за дiями дiтей та за рухами листочкiв, заохочуе тих дiтей, якi досягли самого поверхнього
дихання – «по носику».
3 метою збiльшення часу перебування дiтей в cтaнi поверхневого дихання i пiдтpимання емоцiйного настрою,
цю ігрову вправу можна проводити в рiзних вapiaнтax:
а) змагання – хто довше зможе бути «добрим вiтерцем»
б) мiняти листочки рiзного кольору, вiдповiдно з вказiвками логопеда;
в) iнодi перекладати листочки з однiеї руки в iншу, не припиняючи гру;
г) проводити гру попарно, коли дитина дихає на листочки свого товариша, який контролюе виконання вправи;
д) в ходi гри декiлька разiв мiняти ведучого, який слiдкyе за рухами листочкiв iоцiнюе їх.
По можливостi треба, щоб варiанти змiнювали один одного, не припиняючи поверхневого дихання.

14.Вправа «Граємо в пташку»
Мета: вчити дiтей послiдовно зменшyвати глибину дихання. Розвивати поверхневе дихання, поєднyючи його iз зосередженням концентрації уваги.
Зміст вправи:
Дiти сидять за столами, у кожного з них фiшки. Вихователь повiдомляє, що до них в гocтi прийшла «пташка» i її треба зустрiти, тобто уважно послухати. Дiтям пропонується сiсти, розслабитись i почати прислуховуватись, щоб почути тишу i сторонні звуки, якi заважають iй. Почувши побiчний звук, лунаючий з вулидi, кожна дитина ставить перед собою фiшку. Таким чином гра продовжується 1-2 хвилини, а дiти впродовж гри повiльно переходять на поверхневе дихання.
По закiнченню гри кожна дитина paxyє свої фiшки i розповiдає, що ж вона почула, який звук позначається даною фiшкою («Ця фiшка – загавкала собака», «Ця фiшка – гудок автомобiля» i т.п.).
Другий вapiaнт цiєї ігрової вправи у тому, що вихователь дaє завдання конкретнiй дитинi (чи групi дiтей) послухати тишу, а iншим дiтям пропонує бути дуже уважними i перевiрити вiрнiсть вiдповiдi того, кому було дане завдання.
Продовження даного завдання регламентується piвнем концентрацiї уваги дiтей, пiсля чого дiти разом з вихователем пiдраховують фiшки даної дитини i слухають його оповідання про почуті звки.
При необхiдностi дiти, не беручи участi саме в iгровiй вправi, а виконуючи роль контролерiв, доповнюють вiдповiдi гравцiв, тому що в xoдi виконання вправи були змyшенi невiльно перейти на поверхневе дихання, прислуховуючись до звyкiв, щоб перевiрити якiсть вiдповiдей своїx товаришiв.

15.Вправа « Звірі грають в схованку»
Мета: 3акрiпити вмiння дiтей мiняти глибину дихання, узгоджуючи її з дiями логопеда. Продовжувати вчити виконувати поверхневе дихання довго.
Зміст вправи:
Вихователь проводить з дiтьми коротку бесiдy про рiзних диких тварин, якi живуть у лiсi. Пропонує вiдгадати загадки, який звiр найбiльший, перерахувати по порядку, починаючи з ведмедя та зaкiнчуючи найменшим – їжаком. Пiсля чого починає розповiдати iсторiю про те, що в одному лiсi звiрi були дуже дружнi i любили гратися разом. Якось одного разу, вирiшили вони погратись в схованку, а для цього їм потрiбно було побудувати паркан, щоб за ним заховатись. Уточнити, який паркан по величинi потрiбен ведмедю, лисицi, вовку, зaйцю, їжаку. Потiм вихователь просить дiтей допомогти звiрам збудувати паркан (вертикальнi палочки), а логопед буде малювати вiдповiдний паркан на дошцi крейдою. Дiти допомагають логопеду, змiнюючи глибину дихання в залежностi вiд величини паркану.
Свої дії вихователь супроводжує розповiддю: «Збудував ведмiдь високий-високий паркан (малює ряд вертикальних паличок) i заховався за ним. Hіхто ведмедя не знайде.» Дiти, за проханням логопеда, ховаються з ведмедиком за парканчик i намагаються дихати якомога тихiше, щоб ix не знайшли.
Подiбним чином супроводжується розповiдь про iнших звiрiв, в залежностi вiд зменшення величини паркану. Дiти, в залежностi iз даною величиною, зменшують глибину свого дихання.
Коли вихователь мaлює довгий-довгий, низький паркан для бiльшої кiлькостi lїжакiв, якi живуть у лiсi, глибина дихання дiтей досягає мiнiмальної величини i вони довгий час знаходяться «в методi». Для здiйснення поступового переходу до звичайного дихання, вихователь повідомляє дiтям, що спочатку iз-за парканчика вибiг зайчик, а потiм лисичка i т.д.У наслiдок чого глибина дихання поступово
збiльшується i приходить у норму.
16.Вправа «Не помились»
Мета:вчити дiтей поступовому зменшенню дихання вiдповiдно iз зоровим сприйманням предметiв різної величини, добиватися поверхневого дихання.
Зміст вправи:
На столi у вихователя предмети рiзної величини, однаковi за формою i кольором (куби, цилiндри та iншi). Логопед пропонує дiтям зрiвняти найбiльший та найменший предмет i з кожним iз них спiввiднести своє дихання,змiнюючи його в залежностi вiд величини предмету. Пiсля чого на столi логопеда викладається ряд рiзноманiтних по величинi предметів від найбільшого до найменшого. За вказiвкою логопеда дiти змiнюють глибину свого дихання в залежностi вiд зорового сприймання величини предметiв, вказаних почергово. Таким чином вiдбувається поступовий перехiд вiд глибокого дихання, що вiдповiдає великому предмету, до самого поверхневого, що вiдповiдає найменшому предмету. З метою збiльшення часу перебування дiтей в методi, логопед збiльшує кiлькiсть однакових предметiв, якi входять в групу
найменших по величинi, вiдповiдно диханню «по носику»
Можливо використовувати рiзнi варiанти цiєї вправи:
а) доручити якiй-небудь дитинi викладати предмети;
б) iндивiдуально кожнiй дитинi викладати ряд предметiв в порядку їх зменшення, супроводжуючи СВОl дії вiдповiдними дихальними дiями;
в) урiзноманiтнити види однорiдних предметiв для пiдтримки емоцiйного стану дiтей i збiльшення часу находження їх «в методi».

17.Вправа «Виклади фігуру»
Мета: продовжити вправляти дiтей в максимальному зменшеннi глибини дихання.Учити довго утримувати його.
Зміст вправи:

На столi у кожної дитини рiзнi геометричнi фiгури та їх частини. Логопед тихенько дaє дiтям завдання: покласти певну фiгуру вiдповiдного кольору в назване мiсце на площинi (в центрi, справа i т.п.). Дiти слухають логопеда «затаївши подих», тобто перейшовши на поверхневе дихання – «по носику». Вправа продовжується до повного виконання дiтьми вiдповiдного завдання – викласти яку-небудь фiгуру.
Роль ведучого може виконувати дитина. Для рiзноманiтностi iгрових дiй можна використовувати спосiб паралельного дiяння дiтей один на одного, коли вони сiдають парами один проти одного i дають завдання один одному (пошепки), перевiряючи по закiнченню гри правильнiсть виконання завдання.
Можливий такий вapiaнт, коли логопед звертається до даної дитини або невеликої пiдгрупи дiтей, а решта дiтей (мимоволi прислуховуючись до шепоту вихователя) перевiряють правильнiсть виконання завдання граючими дiтьми, одночасно знаходячись «в методі».
Дана вправа може тривати вiдповiдно рiвню iнтepeca дiтей. Допускається вiльний вихід дитини з гри.

18.Вправа «Граємо у схованку»
Мета: добиватися поверхнього дихання за допомогою мобiлiзацiї сили волi.
Зміст вправи:
Логопед розтавляє стiльцi пiвколом в один ряд i пропонує дiтям сховатися за деякими з них, деякi стiльцi залишаються порожнi. Ведучiй дитинi пропонується з заплющеними очима визначити за допомогою слуху, за якими ж стiльцями сховались дiти i зробити відповiдний знак рукою, не припиняючи пошуки oстанix. За вдалi (успiшнi) спроби дитина отримує фiшку. Для того, щоб визначити мiсця знаходження дiтей, ведучий повинен невiльно затримати дихання, прислухаючись до дихання граючих. Те ж саме роблять iншi дiти для того, щоб не видати своє мiсцезнаходження. Таким чином, в процесi гри дiти якийсь вiдповiдни час знаходяться «в методi».
Гра продовжується вiдведений логопедом час i може повторюватися декiлька разiв iз змiною ведучого.

ІГРИ НА РОЗВИТОК МОВНОГО ДИХАННЯ

1.Гра «Приємний запах»
2. Гра «Придумай фразу»
3. Гра «Сусіди»
4. Гра «Випереди»
5. Гра «Чарівне дзеркало»
6. Гра «Дощик, дощик»
7. Гра «Хоровод бджілок на лузі»
8. Гра «Кухар»
9. Гра « Світлофор»
10. Гра «Визнач місце іграшки»
11.Гра « Доганяла»
12.Гра « Веселі хлоп’ята»
13.Гра «Болото»
14.Гра «Муха»
15. Гра «Чия кульбаба раніше полетить?»
16. Гра «Метелику, лети!»
17. Гра «Чия пташка далі полетить?»
18. Гра «Пускання корабликів»
19. Гра « Птахоферма»
20. Гра «Підбери за кольором»

1.Гра «Приємний запах»
Мета: розвиток фразової мови на плавному видиху.
Обладнання: одна пахуча квітка(конвалія, бузок, жасмин), або надушена хусточка або фрукти (мандарин, яблуко, лимон).
Опис гри: діти по черзі підходять до вази з квітами та нюхають її. На видиху промовляють з вираженням задоволення слово або фразу: «Добре, дуже добре. Дуже приємний запах; дуже ароматна квітка (ароматне яблуко)» тощо
Спочатку дітям пропонується речення. Далі, в залежності від мовних можливостей самі придумують речення.

2. Гра «Придумай фразу»
Мета: розвиток фразової мови. Правильна побудова речень.
Обладнання: сюжетні картинки з лото «Що ми робимо».
Опис гри: дітям показують один сюжетний малюнок. Логопед придумує за малюком коротку фразу (з двох – трьох слів ), потім пропонується дітям доповнити фразу логопеда одним новим словом. Кожна викликана дитина подовжує фразу ще на одне слово.
Виграє той, хто придумає останнє слово до речення та вимовить всю фразу правильно. Короткі фрази (три – чотири слова) вимовляють на одному видиху, а на довгих фразах – з паузою через три – чотири слова. Коли діти оволодіють правилами гри, можна запропонувати їм придумати подовжити фрази без картинок.

3. Гра «Сусіди»
Мета: правильна побудова фрази. Удосконалення орієнтації у просторі.
Обладнання: дитячі стільчики, бубон.
Опис гри: дітям дається завдання назвати свого сусіда справа. Діти по черзі говорять, наприклад: «Я сиджу з Вовою» Коли всі діти назвуть свого сусіда, логопед дає сигнал бубном. Діти розбігаються по кімнаті. Вони можуть взяти іграшки і деякий час пограти з ними. За сигналом діти повинні сісти з тією дитиною, з якою вони сиділи. Хто помилиться , програє.
При повторі гри відповіді дітей ускладнюються: Я сиджу з Вовою та Марією; Я сиджу коло Вови та Маші; Справа від мене Вова, зіва – Маша; Мій сусід справа Вова, моя сусідка зліва Марія.

4. Гра «Випереди»

Мета: розвиток ритмічної та виразної мови. Виховувати координацію рухів.
Обладнання: дитячі стільчики .
Опис гри:
діти стоять або сидять на стільчиках. Навпроти у 10-15 шагах один стільчик. Вибирають дві дитини за допомогою лічилки. Вони стають навпроти стільчика. Логопед разом з дітьми промовляє вірш:

Оленці на долоньку
Метелик прилетів.
Метелика Оленка
Зловити не зуміла.

Після слів «зловити не зуміла» двоє дітей біжать до стільчика. Той, хто вспів сісти на нього першим, той і виграв.

5. Гра «Чарівне дзеркало»
Мета: розвиток ритмічної, виразної мови та координації рухів.
Опис гри: діти стоять у колі, або сидять на стільчиках. Ведучий підходить до одного з дітей і говорить:
Як у дзеркальце дивись,
І так само ворушись.
Проти тебе я стою,
Все роби, як я роблю.

Ведучий повторює будь-яку фразу, супроводжуючи її якимись рухами. Той, до кого від звернувся повторює за ведучим фразу і рухи. Якщо дитина допустила помилку, вона вибуває з гри. Новим ведучим стає та дитина, яка все повторила і не допустила помилки. Логопед слідкує за правильністю дихальних пауз у фразовій мові дітей.

6. Гра «Дощик, дощик»
Мета: розвиток ритмічної та виразної мови, координації рухів та орієнтації у просторі.
Обладнання: дитячі стільчики.
Опис гри: стільчики стоять по колу, на один менше чим дітей. Діти ходять у середині кола і один з дітей промовляє:
Дощик, дощик, чого ллєш?
Погуляти не даєш!

Після слів «погуляти не даєш» діти біжать до стільчиків. Кому стільчика не хватило, той і програв. Гра повторюється декілька разів.

7. Гра «Хоровод бджілок на лузі»
Мета: розвиток ритмічної виразної мови та координації рухів.
Опис гри: діти стають у коло, та всі разом промовляють вірш з рухами:

Та багато я літала,
що аж притомилась.
Тільки трохи відпочила,
Всюди роздивилась.
(Діти присіли).
Подруг я собі знайшла,
весело нам стало.
Я усіх малих комах
В хоровод зібрала.
Діти беруться за руки та водять хоровод.

Гра може використовуватись також для диференціації звуків р-л. У цьому випадку діти промовляють вірш по одному.

8. Гра «Кухар»
Мета: розвиток ритмічної виразної мови та координації рухів.
Обладнання: кухарський ковпак.
Опис гри: всі діти стають у коло. Ведучий ходить за колом. У нього в руках кухарський ковпак. Діти хором промовляють вірш:

Грати в кухаря пора,
Починаймо дітвора!
Кожний виходу чекай,
про ковпак не забувай.
Якщо кухарем став ти,
навкруги тобі іти.

Після слів «то скоріш кругом іди» ведучий надіває ковпак на дитину, яка знаходиться поруч. Дитина, яка отримала ковпак та ведучий стають спинами один до одного та за сигналом логопеда «їди», їдуть по колу. Хто перший обійде (не бігти!) коло, той і виграв.

9. Гра « Світлофор»
Мета: закріпити уявлення про правила дорожнього руху.
Обладнання: три картонних кола діаметром 15 см: червоний, жовтий, зелений. Крейда або паличка.
Опис гри: перед началом гри логопед розповідає про значення світлофора та правилах дорожнього руху.
Щоб не сталося біди, подивись перш ніж іти
Потім діти розучують вірш «Світлофор»
Червоне світло загориться –
Стій на місці, не ходи.
Як побачиш жовте світло –
Приготуйся, але не йди.
А зелене – йди сміливо,
швидко, весело, красиво

Потім логопед крейдою чи палкою креслить на землі дорогу та перехід. Біля переходу стає ведучий з кружками. Діти стоять у колоні по одному, декілька разів переходячи дорогу туди і назад, якщо ведучий показує кружок зеленого кольору. Потім ведучий піднімає червоне коло і діти зупиняються і промовляють перші два рядки вірша, хором. Червоне коло змінюється жовтим і в цьому випадку діти промовляють наступні два рядки вірша. І на останок загорається зелене світло. Діти промовляють останні рядки вірша.
Якщо хтось з дітей не успіє перейти за час промовляння останніх строчок вірша, ведучий запитує: «Де ти був до цього часу?». Спізнілий відповідає: «Затримав світлофор».

10. Гра «Визнач місце іграшки»
Мета: розвиток мовного дихання. Закріпити вміння будувати розвернуту фразу.
Обладнання: іграшки: машина, пірамідка, м’яч, ведмідь, лялька інше.
Опис гри: логопед розкладає на столі в один ряд будь-які дитячі іграшки. Визиваючи дитину, логопед питає в неї: «Між якими іграшками, стоїть пірамідка?». Дитина повинна дати повну відповідь: «Пірамідка стоїть між машинкою та м’ячем». Після двох-трьох відповідей логопед міняє іграшки місцями. Поступово при повторенні гри іграшки по одній можна змінювати на інші.
Методичні вказівки: перед проведенням гри логопед нагадує дітям, що потрібно говорити не поспішаючи, виразно, не відділяючи паузами одне слово від іншого, а всю фразу говорити, як одне довге слово. Відповідати на запитання потрібно повним реченням. За правильну відповідь дитина отримує фішку. Потім за кількістю фішок визначається переможець.
11. Гра « Доганяла»
Мета: розвиток мовного дихання, ритмічної мови по фразах на плавному видиху разом з розвитком дрібної моторики пальців рук.
Опис гри: група дітей поділена на дві частини. Одна – промовляє вірш разом з ритмічними рухами пальців рук, тобто одноразово на ударні склади з’єднує на обох руках 2-й, 3-й, 4-й, 5-й пальці по черзі з першим пальцем рук:

Баба сіяла горох,
І вродився він на трьох,
А курчата поклювали
І від бабки повтікали.

З другої частини дітей вибирається «бабка», їй пов’язується хустка, решта – «курчата». Бабка ходить по кімнаті та розкидає по кімнаті маленькі кільця або кульки. Курчата ходять за нею і збирають їх. По закінченню вірша вони втікають від бабки на свої місця. Та їх наздоганяє. Потім частини дітей міняються. Логопед повинен слідкувати, щоб діти промовляли вірш по фразах на одному плавному видиху.

12. Гра « Веселі хлоп’ята»
Мета: розвиток мовного дихання, ритмічної мови та координації рухів.
Опис гри: діти стоять уздовж стіни. Перед ними і на протилежному боці кімнати логопед накреслює риску. Між рисками, посередині, знаходиться ведучий. Діти говорять хором:

Всі веселі ми хлоп’ята ,
Бігать любимо і грать,
Раз, два, три, чотири, п’ять,
А ти спробуй нас догнать.

Діти перебігають на другий бік кімнати, а ведучий їх наздоганяє. До кого він доторкнувся перш, ніж він перебіг через риску, виходить з гри. Лічилкою обирають іншу дитину, що буде водити, і гра продовжується вже з меншою кількістю дітей. Хто залишається недоторканим, той і переміг.

13. Гра «Болото»
Мета: розвиток мовного дихання, ритмічної мови та координації рухів.
Опис гри: діти поділяються на дві групи («журавлики» та «жабки») і стоять обабіч «болота» – накресленого кола посеред кімнати. Спочатку промовляють «жабки»:
Квакушки -жабки, ква-ква-ква,
На березі стрибають,
комариків – судариків
та мошок всіх збирають.

Потім говорять «журавлики»:
Журавлики – кораблики
Летять під небесами,
Всі сірі та білі,
Та з довгими носами.

Логопед:
Квакушки – жабенятка,
Жвавіш треба стрибати,
Від журавликів носатих
В болото всім пірнати.

Після цих слів «жабки стрибають у болото», а «журавлики», розмахуючи «крилами», їх ловлять. Спіймані виходять з гри.

14. Гра «Муха»
Мета: розвиток мовного дихання, ритму, дрібної моторики пальців рук.
Опис гри: діти сидять на стільцях і уявляють собі, що в кулаці у них дзвенить муха. Вони підносять кулак до вуха і на видосі промовляють з-з-з-з… Після цього діти ритмічно говорять вірш і одноразово на ударні склади з’єднують на обох руках 2-й, 3-й, 4-й, 5-й пальці по черзі з першим пальцем рук:
На паркеті в вісім пар
Мухи танцювали,
Павука побачили –
І від жаху впали.
На слова «і від жаху впали» діти розслабляють руки і опускають. Потім промовляючи того ж вірша, диригують обома руками на 2/4, чітко акцентуючи ударні склади. Звучить веселий танок, діти вільно танцюють, а наприкінці музики падають на спину і дригають ногами.

15. Гра «Чия кульбаба раніше полетить?»
Мета: добиватися в дітей довгого ротового видиху
Опис гри: гра проводиться на повітрі. Коли діти гуляють на прогулянці, педагог пропонує їм зірвати відцвілу кульбабу і по черзі подмухати на квітку.

Діти дують на кульбабу так, щоб злетіли всі пушинки. Здути всі пушинки з кульбаби потрібно за 3-4 рази.

16. Гра «Метелику, лети!»
Мета: добиватися довгого, непереривного ротового видиху.
Обладнання: 5 метеликів(паперових), розташованих на мотузочці довжиною 50 см. Та прикріпити їх до шнура на відстані 35 см. Один від одного. Шнур розташувати так стійці так, щоб метелики знаходилися на рівні очей дитини.
Опис гри: Діти сидять на стільчиках . Логопед говорить: « Діти, подивіться, які гарні метелики: жовті, сині, червоні! Як їх багато! А давайте подивимось чи можуть вони літати? (дує на них)Дивіться полетіли. А хто з вас хоче подути на них? У кого далі полетять метелики? Логопед пропонує кожній дитині стати напроти метелика. Діти дують на метеликів.

Гру проводять декілька раз, кожний раз з новою групою дітей. Потрібно слідкувати, щоб діти стояли рівно, при вдиху не піднімали плечі. Щоки не надувати, губи злегка висунуті вперед. Кожна дитина може дути не більше 10 секунд з паузами у іншому випадку в неї може запаморочиться голова.
17. Гра «Чия пташка далі полетить?»
Мета: добиватися від кожної дитини вміння робити, довгий, безперервний, спрямований видих.
Обладнання: паперові пташки.
Опис гри: на двох столах ставлять пташок (з самого краю стола) на відстані 30 см. Одна від одної. Визивають четверо дітей, кожний сідає навпроти пташки. За сигналом: «пташки полетіли» діти дують на фігурки, інші слідкують, чия пташка далі полетить.

Слідкувати, щоб діти не надували щоки, коли будуть дути на паперових пташенят. Просувати пташенят можна лише на одному видиху. Спочатку це демонструє логопед, попередив, що на пташку треба дути один раз.

18. Гра «Пускання корабликів»
Мета: добиватися від кожної дитини вміння довго вимовляти звук ф на одному видиху або багаторазово вимовляти звук п (п-п-п) на одному видиху.
Обладнання: таз з водою, паперові кораблики.
Опис гри: діти сидять великим колом. В центрі на столі стоїть таз з водою. Діти, яких визвали, сидячи на стільчиках, дують на кораблики, вимовляють звук ф або п
Логопед пропонує дітям покататися з одного міста в інше на кораблі, об означивши міста значками на краю таза. Щоб кораблик двигався, потрібно дути на нього не поспішаючи, зложивши губи так, начебто вимовляєш звук ф . Можна дути просто витягнувши губи трубочкою, але не надуваючи щік. Кораблик при цьому буде рухатися повільно.. але подув сильний вітер. «П-п-п…»- дує дитина. (на повторі гри можна пригнати кораблик до визначеного міста).

19. Гра « Птахоферма»
Мета: вчити дітей на одному видиху вимовляти 3-4 склади.
Обладнання: логопед підбирає іграшки, які звучать: півень, куриця, курчатко, гусак, качка.
Опис гри: логопед показує дітям іграшки та відтворює 3-4 рази їх звучання. Іграшки прибирає. Логопед говорить: « Пішли ми з вами на птахоферму. Йдемо, а на зустріч нам … (показує
курицю) куриця. Як вона з нами привітається?» Діти : «ко-ко-ко»
«Йдемо ми далі. А на зустріч нам гусак. А як він привітається з нами?» Діти : «га-га-га» Далі логопед послідовно показує іграшки, які залишилися, а діти відповідно відтворюють звуки.

Спочатку говорять всі діти, потім можна запитати 3-4 дітей по одному. Слідкувати, щоб звуконаслідування діти вимовляли на одному видиху. Одні діти можуть промовляти 2-3 звуконаслідування, а інші 3-4.

20. Гра «Підбери за кольором»
Мета: вчити дітей злитно вимовляти фразу з 2-3 слів
Обладнання: предметні картинки основних кольорів, картонні кубики без однієї грані таких самих кольорів.
Опис гри: дітям роздаються малюнки, на яких намальовані предмети різного кольору. Показуючи кубик, логопед говорить: « У кого картинки такого ж самого кольору, підійдіть до мене.» Діти виходять, показуючи свої малюнки, називають їх («Червона машина», «Червоний шар»…) та складають ці малюнки у цей кубик. Гра продовжується до тих пір, поки всі діти не складуть свої картинки у кубики.

Слідкувати за тим, щоб діти говорили слова разом, на одному видиху.

ІГРИ НА РОЗВИТОК ГОЛОСУ

1. Гра «Заспокой ляльку»
2. Гра «Перебіжки»
3.Гра « Луна»
4.Гра « Хуртовина»
5. Гра «Гудок»
6. Гра «Хто кого?»
7. Гра «Дує вітер»
8. Гра «Впізнай за інтонацією»
9. Гра « Ведмідь та ялинка»
10. Гра « Вовк та семеро козенят»
11. Гра за казкою «Три ведмедя»

1. Гра «Заспокой ляльку»
Мета: розвиток тембру голосу.
Опис гри: діти сидять на стільцях півколом. На руках у них ляльки. Логопед говорить: «Ляльки плачуть треба їх заспокоїти. Подивіться, як я укладаю свою ляльку спати (заколисую свою ляльку, тихо наспівує на звуці а мотив знайомої колискової пісні). А зараз ви покачайте». Діти по черзі, а потім всі разом заколисують ляльок, проспівуючи звук а.

2. Гра «Перебіжки»
Мета: розвиток сили голосу. Активізація м’язів губ.
Обладнання: крейда, стільчик.
Опис гри: діти розходяться по своїм домівкам (в коло накреслені, куточки кімнати, стільчики). За сигналом логопеда один з дітей визиває іншу дитину за своїм вибором: «Ау, ау, Петро». Петро в свою чергу відповідає йому: «Ау, ау, Вова», і вони швидко міняються місцями. Тоді Петро у свою чергу вибирає іншу дитину і таким же чином міняються містами.

3. Гра « Луна»
Мета: розвиток сили голосу та мовного дихання.
Опис гри: діти стоять у дві колонки обличчям один до одного. Одна група дітей то тихо то голосно промовляють: а, інша тихо відзивається: а.
В цю гру можна грати використовуючи голосні звуки, а також сполучення ау, уа, іа, іо, інші звуки.

4. Гра « Хуртовина»
Мета: розвиток сили голосу та мовного дихання. Активізація м’язів губ.
Обладнання: сюжетний малюнок «Хуртовина».
Опис гри: логопед показує малюнок, на якому намальована хуртовина. Діти, які сидять у рядочку, зображують хуртовину, яка виє у непогожий вечір. За сигналом логопеда «Хуртовина починається», тихо говорять: у-у-у…; за сигналом «Сильна хуртовина» голосно говорять у-у-у…; за сигналом «Хуртовина закінчується» діти говорять тихіше; за сигналом «Хуртовина скінчилася», затихають.
Бажано, щоб діти змінювали силу голосу за один видих не менш ніж 2-3 рази. У цьому випадку корисніше словесні вказівки логопеда замінити на делегування: плавний рух руки вгору – діти говорять голосніше, плавний рух вниз – діти говорять тихіше.

5. Гра «Гудок»
Мета: розвиток сили голосу та мовного дихання. Активізація м’язів губ.
Опис гри: діти стають у колонку обличчям до логопеда та піднімають руки через сторони вверх, торкаються долонями, але не роблячи хлопка. Потім повільно опускають руки через сторони вниз. Одночасно, коли діти опускають руки вони промовляють звук у спочатку голосно, а потім поступово все тихіше. Опускаючи руки замовкають.
Спочатку логопед сам показує дії, а потім визиває двох дітей, які разом з ним виконують дії та промовляють звуки, інші діти роблять тільки рухи руками. Потім грає вся група.

6. Гра «Хто кого?»
Мета: розвиток сили голосу та мовного дихання.
Активізація м’язів губ та нижньої щелепи.
Опис гри: логопед визиває двох дітей та ставить їх обличчям один до одного. За сигналом логопеда діти одночасно починають протяжно промовляти спочатку тихо, потім голосно голосні звуки а,о,у,і,е. хто довше тягне звук, той і виграв. Спочатку переможця визначає логопед. Потім можна доручити дітям визначати переможця. Логопед повинен слідкувати тільки за тим, щоб діти не понижали силу голосу до кінця звучання та не перенапружували м’язи шиї.

7. Гра «Дує вітер»
Мета: розвиток сили голосу та мовного дихання.
Опис гри: діти та логопед стоять у колі. Логопед говорить: «Пішли ми влітку на прогулянку у ліс.» всі беруться за руки і заводять хоровод, а логопед продовжує: « Йдемо полем, світить сонечко, дує легкий вітерець, який колишучи травичку, квіточки» логопед і діти зупиняються. «Вітерець дує тихенько, ось так: в-в-в» (тихо і довго промовляється звук в). діти повторюють за логопедом. Потім рухи хороводу продовжуються під неквапливу розповідь логопеда: «Прийшли в ліс. Набрали багато квітів, ягід. Зібрались повертатись додому. Раптом подув сильний вітер: в-в-в…» – логопед голосно та довго промовляє цей звук. Діти зупиняються і промовляють цей звук за логопедом.
Методичні рекомендації: логопед слідкує, щоб діти, повторюючи за ним, дотримувались тієї сили голосу.

8. Гра «Впізнай за інтонацією»
Мета: виховувати виразність міміки та жестів.
Опис гри: кожна дитина по черзі зображують хвору або сердиту, здивовану або веселу людину. При цьому потрібно промовляти з певною інтонацією коротенькі слова:
Ай-ай-ай!
Ой-ой-ой!
Ах! Ах! Ах!
Ох! Ох! Ох!
Інші діти повинні відгадати за виразом обличчя, усієї пози говорючого та інтонації, кого зображує ведучий. Можна запропонувати дітям пояснити докладно поведінку ведучого: чому він може бути сумний або чого він так здивувався тощо. За виразність мови та за повну відповідь діти заохочуються.

9. Гра « Ведмідь та ялинка»
Мета: виховувати виразність мови та вміння змінювати тембр голосу.
Обладнання: маска ведмедя або любого іншого звіра.
Опис гри: логопед вибирає двох дітей: один буде ведмедем, другий наприклад, вовком. З різних кінців кімнати вони повинні йти один одному на зустріч. При зустрічі між ними відбувається діалог:
Вовк: Ти куди йдеш ведмідь?
Ведмідь: В місті ялинку наглядіти.
Вовк: А для чого тобі вона?
Ведмідь: Новий рік стрічати пора.
Вовк: Де поставиш ти її?
Ведмідь: В ліс візьму, у свій будинок.
Вовк: А чому не зрубав у лісі?
Ведмідь: Шкода. Краще принесу.
Промовляючи цей діалог, діти повинні наслідувати голосам звірів, тобто змінювати тембр голосу. Хто найбільш вдало це зроби, заохочується. Гру повторюють але ведмідь може зустріти інших мешканців лісу.

10. Гра « Вовк та семеро козенят»
Мета: розвиток висоти голосу та виразності. Удосконалення фразової мови.
Обладнання: маски тварин.
Опис гри: попередньо потрібно познайомити дітей з казкою, вони повинні добре знати слова кози та вовка, відповіді козенят. Між дітьми логопед розподіляє ролі та роздає маски. Починається гра-інсценівка. Логопед звертає увагу на характер голосу. Коза та козенята повинні говорити тоненькими , високими голосами, а вовк – спочатку грубим, низьким голосом, а потім більш високим.
11. Гра за казкою «Три ведмедя»
Мета: розвиток висоти голосу та виразності. Удосконалення фразової мови.
Обладнання: маски ведмедя, стіл з трьома чашками та трьома ложками, три стільчика.
Опис гри: логопед розповідає казку «Три ведмедя». Потім пропонує дітям інсценізувати її. Вибирають трьох ведмедів: Михайла Івановича, Настасію Петрівну та Мішутку. Розставляють меблі та посуд. Логопед пропонує пригадати, що говорили ведмеді. Логопед звертає увагу дітей на те, якими голосами вони говорили.
Заохочують тих дітей, які вдало наслідували голосам ведмедів.
Аналогічно ігри-драматизації можна використову –
вати у роботі і над іншими відомими казками.

Залишити відповідь

Your email address will not be published.

2 × one =