Організація роботи з адаптації дітей до дошкільного закладу

Організація роботи з адаптації дітей до дошкільного закладу
Вступ дитини до дошкільного закладу — це подія, що потребує особливої уваги з боку педагогів дошкільного закладу та бать¬ків. Дитячий організм не одразу звикає до нових соціальних умов. Досить часто цей процес супроводжується зміною поведінкових реакцій, розладом сну, апетиту. Оскільки адаптивні можливості до¬шкільників не є безмежними, різкий перехід дитини в нову соці¬альну ситуацію і тривале перебування у стресовому стані можуть призвести до емоційних порушень та сповільнення темпу психофі¬зичного розвитку.
Ступені адаптаційного періоду
Залежно від тривалості адаптаційного періоду та складності його перебігу розрізняють такі ступені адаптації дитини до дитячого садка:
• легкий (1 — 16 днів);
• середній (16 — 32 дні);
• складний (32 —64 дні).
За легкого ступеня адаптації поведінка дитини нормалізується протягом двох тижнів. Апетит відновлюється вже наприкінці пер¬шого тижня, через 1—2 тижні — налагоджується сон. У дошкільника переважає радісний чи стабільно спокійний емоційний стан. Дити¬на контактує з дорослими, ровесниками, предметами, що її оточу¬ють. Досить швидко звикає до нових умов: нового приміщення, спіл¬кування із групою ровесників, незнайомими дорослими. Мовлення при цьому може бути дещо загальмоване, але малюк відгукується і виконує вказівки педагога. Захворюваність трапляється не частіше одного разу і проходить без ускладнень.
За середнього ступеня адаптації сон і апетит відновлюються через 20 — 40 днів. Протягом усього місяця емоційний стан дитини може бути нестійким. Протягом дня для малюка характерна плак¬сивість: крик, плач під час розлуки і зустрічі з батьками та близьки¬ми людьми. Ставлення до однолітків зазвичай байдуже. Мовленнєва активність сповільнюється. З’являються ознаки невротичних реак¬цій: вибірковість у ставленні до дорослих і дітей, спілкування лише за певних умов. Захворюваність трапляється не частіше двох разів і триває не більше 10-ти днів, протікаючи без ускладнень.
Для цього ступеня адаптації протягом перших двох тижнів харак¬терні такі вегетативні зміни в організмі дитини, як: блідість, пітливість, темні круги під очима, «палаючі» щоки, лущення шкіри (діатез). Однак за емоційної підтримки дорослого дитина, виявляючи пізнавальну та поведінкову активність, поступово звикає до нового оточення.
Про складний ступінь адаптації свідчить погіршення сну дити¬ни. Сон стає коротким і тривожним. Дитина може скрикувати, пла¬кати уві сні або прокидатися зі сльозами. Погіршується апетит, іноді дитина категорично відмовляється від їжі. Можливі й такі невротич¬ні реакції, як: блювота, енурез, безконтрольний стул, заїкання, хво¬роблива прив’язаність до особистих речей, страхи, некерованість у поведінці, істерика.
Малюк може перебувати в активному емоційному стані, для якого характерні плач, обурений крик, агресивно-руйнівна поведін¬ка. Або навпаки, може бути пасивним, пригніченим, напруженим, уникати спілкування з однолітками, сторонитися і відмовлятися від участі в будь-якій діяльності.
Складна адаптація призводить до тривалих захворювань, ускладнень, зокрема до уповільнення росту і набирання ваги.
Може виникнути затримка мовленнє¬вого розвитку. Захворювання можуть виникати частіше трьох разів і тривати понад 10 днів. Щоб уникнути подібних ускладнень, необхідно заздалегідь готу¬вати дитину до вступу до дитячого садка.
Організація психолого-педагогічної діяльності
Для забезпечення оптимального перебігу адаптації важливим є поступовий перехід дитини із сім’ї до дитячого садка та індивіду¬альний підхід з боку фахівців дошкільного закладу. Для створення сприятливих умов ми розробили план психолого-педагогічної діяль¬ності протягом усього адаптаційного періоду.
Цю роботу проводимо за трьома напрямами — з дітьми, батька¬ми та вихователями у кілька етапів:
• підготовчий етап;
• етап психолого-педагогічного супроводу;
• етап аналізу та висновків.
На кожному з цих етапів для батьків, вихователів і спеціалістів розробляємо рекомендації щодо полегшення адаптації дітей ранньо¬го віку.
Підготовчий етап розпочинається перед вступом дитини до до-шкільного закладу. У період з вересня по квітень працює консульта¬тивний пункт. У межах його діяльності відбувається попереднє зна¬йомство з дошкільниками та їхніми батьками. Ознайомлюємо батьків із характеристикою вікових мож¬ливостей та показниками розвит¬ку дітей раннього віку. Проводимо обов’язкове анкетування батьків за такими темами: «Портрет моєї дитини», «Психолого-педагогічні параметри визна¬чення готовності дитини до вступу до дошкільного закладу». Також проводимо діа-гностику мовленнєвого та психо¬логічного розвитку дошкільників. За результатами анкетування та діагностики педагог і практичний психолог прогнозують можливий перебіг адаптації, виявляють дітей групи «ризику».
На цьому етапі важливо розпізнати особливості адаптаційного періоду кожної дитини та чинники, від яких залежить його перебіг.
Із метою інформаційного супроводу батьків педагоги дошкіль¬ного закладу розробили «Пам’ятку для батьків», що містить такі розділи:
• Здоров’я вашого малюка;
• Психолог рекомендує;
• Конфлікти — контакти;
• Навчаємося розмовляти правильно.
У жовтні та лютому проводимо дні відкритих дверей, які пе¬редбачають екскурсію дошкільним закладом і презентацію його приміщень.
Із травня по червень у межах підготовчого етапу розпочинає ро¬боту адаптаційна група, яку ми створюємо за результатами поперед¬нього прогнозу адаптації дітей, складеного педагогами. Тривалість перебування дошкільників у адаптаційній групі складає три тижні по 1,5 — 2 години у першій половині дня.
Основні завдання адаптаційної групи:
• формувати у дітей позитивний асоціативний зв’язок із до¬шкільним закладом;
• забезпечувати психологічну підтримку та допомогу дітям із несприятливим прогнозом адаптації;
• навчати батьків прийомів зняття психоемоційного на¬пруження дитини в період її адаптації до дошкільного за¬кладу.
Діяльність групи здійснюється відповідно до розробленого фа¬хівцями плану. Для батьків на цьому етапі організо¬вуємо такі заходи, як:
• батьківські збори;
• зустріч з адміністрацією;
• анкетування
• цикл бесід
• консультації з питань виховання і розвитку дошкільників.
Етап психолого-педагогічного супроводу реалізуємо із вересня по жовтень після вступу дитини до дошкільного закладу. Протягом цього періоду проводимо поетапний прийом дітей до групи. Адап¬тація проходить успішніше за умови поступового збільшення часу перебування дітей у дошкільному закладі. Педагоги здійснюють пси- холого-педагогічний супровід новоприбулих дітей і спостерігають за їхньою поведінкою. Обов’язковими на цьому етапі є індивідуальна діагностика рівня нервово-психічного розвитку дітей та організація релаксаційних хвилинок в адаптаційній кімнаті для малюків. Крім того, фахівці дошкільного закладу постійно консультують батьків із питань, які в них виникають, і розробляють індивідуальний ре¬жим дня для кожної дитини. Після завершення цього етапу педагоги оформлюють листки адаптації.
На етапі аналізу та висновків, який триває з листопада по гру¬день, оброблюємо результати: аналізуємо адаптаційні листки, оці¬нюємо рівень нервово-психічного розвитку вихованців. Педагоги заповнюють індивідуальні маршрути розвитку дітей. Із дошкільни¬ками, у яких виявлено складний ступінь адаптації, проводимо інди¬відуальну роботу. Насамкінець організовуємо експрес-огляд групи раннього віку за участю адміністрації, фахівців психолого-педагогічної служби та вихователів дошкільного закладу.
Чинники, які впливають на перебіг адаптаційного періоду:
• стан здоров’я
• вік дитини
• рівень розвитку
• особистісні якості
• уміння спілкуватися з дорослими й однолітками
• сформованість предметної та ігрової діяльності
• наближеність домашнього режиму до режиму дитячого садка
• сформованість елементарних культурно-гігієнічних навичок
• готовність батьків до перебування у дитячому садку в шумовий фон у групі дитячого садка
• стабільність складу вихователів
• компетентність педагогів щодо особистісно орієнтованого виховання і розвитку дітей
Чітка професійно злагоджена і про¬думана робота практичного психолога і педагогів, сприятливий мікроклімат ста¬ють запорукою оптимального перебігу адаптації дітей. Для пом’якшення адап¬таційного періоду використовуємо різні форми освітньої роботи, зокрема наші ви-хованці беруть участь у розвагах, святах, які проводяться у дитячому садку. Дуже важливою є тісна взаємодія з батьками, їх активна участь у житті групи дає змо¬гу малюкам швидше впоратися із про¬блемами, що виникають на початковому етапі звикання до дитячого садка.

Залишити відповідь

Your email address will not be published.

one + six =