Міні-заняття 1. Вправа „Пальчики вітаються” (І варіант)
Мета: Синхронно рухати пальцями правої і лівої рук, використовувати варіативні форми привітання елементи етикету.
Руки поставити на відстані 5 см одна від одної, повернувши долонями всередину. Для зручності можна звести долоні у нижній частині, що створює опертя і забезпечує точність рухів на початкових етапах. Пальчики рук почергово змикаються, торкаються пучками, називаючи їх на ім’я (вигадане) і проговорюючи привітання.
● вітаються між собою великі пальці: Доброго ранку, Оленко! – Здоров був, Андрійку!
● вітаються між собою вказівні пальці: Доброго дня, Оксанко! – Добридень, Іванку!
● вітаються між собою середні пальці: Доброго вечора, Даринко! – Добривечір, Маринко!
● вітаються між собою безіменні пальці: Вітаю тебе, Назарчику! – Привіт тобі, Пилипчику!
● вітаються між собою мізинчики: Здрастуй, Оленько! – Здрастуй, Поленько!
Міні-заняття 2. Вправа „Пальчики вітаються” (ІІ варіант)
Мета: розвивати точність, послідовно та змінність рухів, відповідно до тексту, дотримуючись інтонаційного виразності.
Пучкою великого пальця однієї руки по черзі торкатися пучок вказівного, середнього, безіменного та мізинчика.
Я вітаюсь з усіма –
Вчусь в садочку недарма.
Завжди я кажу: „Привіт”
Курці, що біля воріт,
Котику-дрімотику,
Курчатку жовтенькому,
Цуценяті біленькому. (За Л.П.Савіною)
Міні-заняття 3. Вправа „Пальчики прощаються”
Мета: розвивати точність та змінність рухів, почергово синхронно згинаючи однакові пальці обох рук та варіюючи прощавання.
Пальчики рук попарно згинаються (кланяються один одному) і притискаються до долоні, проговорюючи прощання, називаючи один одного на ім’я:
● прощаються між собою великі пальці: До побачення, Оленко! – До побачення, Андрійку!
● прощаються між собою вказівні пальці: До зустрічі, Оксанко! – До зустрічі, Іванку!
● прощаються між собою середні пальці: До завтра, Даринко! – До завтра, Маринко!
● прощаються між собою безіменні пальці: Бувай, Назарчику! – Бувай, Пилипчику!
● прощаються між собою мізинчики: На добраніч, Оленько! – На добраніч, Поленько!
Міні-заняття 4. Вправа „Моя сім’я”
Мета: почергово згинати окремо кожен палець, залишаючи у незмінному положенні інші, одночасно називаючи членів своєї сім»ї (як варіант: називати на ім’я, на ім’я та по батькові)
По черзі загинати пальчики до долоні, називаючи своїх членів сім’ї:
Це дідусь, а це бабуся,
Це татусь, а це матуся.
А малюк, звичайно, я.
От і вся моя сім’я (всі пальці згинаються у кулак, а інша рука охоплює „сім’ю”).
Міні-заняття 5. Вправа „Пазурі котика”
Мета: поперемінно загинати і розчепірювати пальці рук, напружуючи м’язи. Вправляти дітей у звуконаслідуванні, заохочувати до вивчення вірша М. Познанської „Коли киця любить, а коли сердиться”.
Пучки пальців руки підігнути до верхньої частини долоні, великий палець притиснути до вказівного. Голосно вимовити „ш-ш-ш-ш” (котик розсердився). Розправити і розчепірити пальці: „няв-няв, няв-няв” (котик задоволений). Подібну вправу можна виконувати обома руками поперемінно (котики вітаються або лякають один одного) та одночасно, супроводжуючи читанням вірша М Познанської „Коли киця любить, а коли сердиться”.
Киця любить, як по спинці
гладжу киценьку свою,
Як дарую їй гостинці,
Кашку, молочко даю.
Киця сердиться на мене,
Як смикну її за хвіст:
Очі робляться зелені
І не п’є тоді й не їсть
Міні-заняття 6. Вправа ”Погладимо кошеня”(релаксація)
Мета: вправлятися у колових рухах руки, розслаблюючи м’язи. Вправляти у звуконаслідуванні.
Одна рука стиснута у кулак (це кошеня). Інша рука погладжує кошеня по голівці. Пальці розслаблені, рух долоні повторює форму кулака іншої руки. Доречно використати вірш, що подано у попередній вправі.
Міні-заняття 7. Вправа „Півник”
Мета: розвивати ритмічну змінність рухів, поперемінно натискаючи пальцями однієї руки на іншу. Спонукати до запам’ятовування вірша.
Пальці рук скласти в замок. Кінчики пальців правої руки натискають на верхню частину зовнішнього боку лівої руки, вигинаючи її так, що пальці піднімаються і випрямляються як гребінь півника. Потім на верхню частину зовнішнього боку правої руки тиснуть пальці лівої, вигинаючи її так, що в гребінь перетворюються пальці правої руки.
Кукуріку, півнику,
Золотий гребінчику.
На соломі спав,
Зараненько встав.
Міні-заняття 8. Вправа „Метелик”
Мета: розвивати координацію й синхронність рухів пальців обох рук. Викликати емоційну насолоду від змісту вірша.
Обидві долоні притиснути одну до одної зовнішнім боком, перехрестивши руки. Пальці синхронно згинаються і розгинаються, імітуючи помахи крил метелика.
Я метелика спіймав,
І пригрів, і приласкав,
Став на сонечку в траві,
Посадив на рукаві.
Зачарований красою,
Я торкнув його рукою,
А метелик не стерпів –
Знявсь – і в простір полетів.
Тріпотять в повітрі крила:
Всім свобода люба й мила.
В.Косовський
Міні-заняття 9. Вправа „Птах”
Мета: розвивати координацію й синхронність рухів обох рук. Створити мовленнєвий образ птаха.
Проводиться так, як і попередня, з тією відмінністю, що синхронно згинаються і розгинаються не пальці, а кисті рук, імітуючи помахи крил птаха. Під час виконання вправи запропонувати описати уявного птаха.
Міні-заняття 10. Вправа ”Квітка”
Мета: вправляти м’язи в рухах уповільненого темпу, змінюючи конфігурацію уявного образу. Словесно змальовувати уявну квітку.
Долоні складені докупи, однак внутрішньою частиною одна до одної не торкаються – це пуп’янок квіти. Вранці, коли сонце зійде, пелюстки починають розкриватися: пальці розмикаються, а нижні частити долонь притиснуті одна до одної. Квітка, радіючи сонцю і теплу, розкривається повністю – пальці повністю розходяться, ледь прогинаються і злегка ворушаться. Увечері, коли сонце сідає, квітка закриває свої пелюстки – вправа виконується у зворотному порядку.
Сяє сонечко привітне –
Квітка з пуп’янка розквітне.
Міні-заняття 11. Вправа „Дощик”(І ваірант)
Мета: розвивати вправність пальців, ритмічно постукуючи ними у послідовності від мізинця до вказівного. Імітувати голосом краплі дощу, що падають або читати закличку.
Рука лежить на рівній поверхні долонею вниз. Поперемінно подушечками пальців (крім великого) постукувати, імітуючи краплі дощу, що падають. Ритм та швидкість визначається дитиною відповідно до вправності пальців.
Іди, іди, дощику, зварим тобі борщику.
Тобі каша, а нам борщ, щоб ішов веселий дощ.
Дощику, дощику, припусти, та на наші капусти,
На бабине зіллячко, на наше подвір’ячко. (закличка)
Міні-заняття 12. Вправа „Дощик” (І варіант)
Мета: розвивати вправність пальців, ритмічно постукуючи ними у послідовності від мізинця до великого. Імітувати голосом краплі дощу, що падають або читати закличку.
Рука лежить на рівній поверхні долонею вниз. Поперемінно подушечками всіх пальців постукувати, імітуючи падаючі краплі дощу. Ритм та швидкість визначається дитиною відповідно до вправності пальців.
(повторюється текст попередньої закличка або використовується інша).
Міні-заняття 13. Вправа „Курочка п’є воду і дзьобає зерно”
Мета: вправляти м’язи у згинанні-розгинанні кисті руки, утримуючи пальці у незмінному положенні. Заохочувати дитину до запам’ятовування вірша.
Поставити руку ліктем на стіл. Всі пальці скласти пучками докупи у вигляді дзьоба. Ритмічно нахиляти кисть руки вниз, піднімати вгору, імітуючи рухи курки під час пиття води, клювання зерна.
Курочка скубе травичку
І свіженьку п’є водичку.
А господарям за це
Любить дарувати яйце. (За Л.П.Савіною)
Міні-заняття 14. Вправа „Кільця”
Мета: вправляти м’язи пальців у створенні конфігурації кільця, стежачи за щільністю дотику пучок. Розвивати здатність імпровізувати мовленнєвий супровід.
Почергово права і ліва рука вибудовують кільця. З’єднуючи кінчики пальців, можна зробити кілька варіантів кілець:
● мізинчик з’єднується з великим;
● безіменний з’єднується з великим;
● середній з’єднується з великим;
● вказівний з’єднується з великим.